Aanbieders van online producten kunnen er niet omheen: de klantenbeoordelingen die potentiële kopers een indruk geven van de ontvangst van een product. Internetwinkel Amazon gaat in de VS sleutelen aan de manier waarop klantenreviews worden gepresenteerd.

Vijf sterren voor tabletcomputer, hotel of scheerapparaat. Op internet kunnen klantbeoordelingen een product of diensten maken of breken. Maar productreviews blijven een kwestie van smaak.

Internetgigant Amazon gaat sleutelen aan de manier waarop klantenbeoordelingen worden gepresenteerd om beoordelingen voor potentiële kopers “nuttiger” te maken, zo berichten Amerikaanse media. Voorlopig gaat het om een test in de VS die afgelopen vrijdag van start is gegaan. Maar als webwinkel Amazon iets nieuws doet, is het opletten geblazen voor de rest van de wereld.

Recente beoordeling telt zwaarder

Wat heeft het bedrijf van ondernemer Jeff Bezos in gedachten? Amazon gaat werken met een nieuw algoritme dat klantbeoordelingen op een andere manier presenteert en weegt, zo meldt de site CNet.

Zo wordt het puntentotaal dat resulteert in een gemiddelde beoordeling van één tot vijf sterren niet meer berekend als een zuiver gemiddelde van het aantal beoordelingen. Recentere beoordelingen van kopers die door Amazon zijn geverifieerd, krijgen namelijk een zwaarder gewicht in de totaalscore.

Ook krijgen beoordelingen die door veel anderen als nuttig worden bestempeld een zwaarder gewicht in de totaalscore.

Verder wil Amazon kleine aanpassingen die bedrijven doen in reactie op klachten bij beoordelingen, duidelijker voor het voetlicht brengen.

"Het is gewoon bedoeld om dingen meer behulpzaam te maken, zodat mensen dingen opmerken en weten die de actuele productervaring weergeven", verklaart Amazon-woordvoerder Julie Law tegenover CNet.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl